Belgian Xbox Forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Forza Motorsport 4

4 plaatsers

Ga naar beneden

Forza Motorsport 4 Empty Forza Motorsport 4

Bericht  Marcquez wo jun 15, 2011 8:11 am


bron: 9Lives

Forza 4 moet het racegenre naar een hoger niveau brengen en dankzij de prachtige graphics lijken ze daar in te zullen slagen. Wij mochten het spel al uitgebreid testen op de E3-beurs en merkten dat zelfs het door velen veroordeelde huwelijk met Kinect niet slechts een gimmick is. Wij stapten in een Koenigsegg en waren onder de indruk van deze eerste impressie.


De Forza franchise staat al jarenlang garant voor een goed race-ervaring en wordt algemeen aanzien als de tegenhanger van Polyphony's Gran Turismo reeks. Dit jaar krijgt de Xbox 360-exclusive een nieuw deel. Naast al het wagengeweld moet de game nog realistischer worden dankzij de implementatie van Kinect. Ik trok naar de E3-stand van Microsoft met toch wel enkele vooroordelen: waarom gebruik maken van Kinect? Zullen de hardcore fans dit wel smaken? Na mijn speelsessie waren al deze zorgen van de baan: Forza 4 wordt de topper van het najaar voor Xbox 360.

Forza Motorsport 4 204524

Ik werd door Micrsoft uitgenodigd op hun E3-stand waar ik een privé-voorstelling van enkele nieuwe features van deze racetitel kreeg. Voor mij zat een erg gelukkige ontwikkelaar die begon met wat volgens hem de belangrijkste vernieuwing was: de Autovista mode. Deze modus werd geïnspireerd door de technologie achter Kinect. Nog voordat men aan de ontwikkeling van Forza 4 begon, vroeg men zich af hoe de bewegingsgevoelige besturing een meerwaarde voor de game zou kunnen betekenen. Uiteindelijk werd besloten dat men op het verlangen van de gamer zou inspelen. Wie verkent nu niet graag zijn favoriete bolide? Iedereen heeft wel eens een racegame gespeeld en weet dat je meestal jouw wagen enkel van buitenaf kan bezichtigen. Maar wanneer games pretenderen van de meest realistische te zijn, dan wil je gewoonweg de deur openen en het lederen interieur bijna kunnen ruiken.

Jeremy Clarkson vs. The Stig

Dit wordt deels mogelijk dankzij Kinect want in de Autovista modus kan je door middel van jouw bewegingen op elk punt van de wagen inzoomen. Daarnaast is het mogelijk om de deuren te openen en zelf plaats te nemen achter het stuur van de verschillende wagens. Omdat ‘Smell-O-Vision' net iets te duur zou zijn, zal je het leder niet kunnen ruiken, maar dankzij Kinect en het oog voor detail, komt het al aardig in de buurt. Je droomt maar al te graag weg in de wagen die je eigenlijk niet kan betalen. De wagen opstarten met een handgebaar hoort daar ook bij en omdat dit alles zo uitgebreid is, wordt deze modus als een nieuw soort game binnen Forza 4 gezien door de ontwikkelaar.

Forza Motorsport 4 204519

Hier houdt het niet op: deze modus werd in samenwerking met de ploeg van Top Gear ontwikkeld en dit betekent dat we de smakelijke Britse stem van Jeremy Clarkson zullen te horen krijgen in het spel. Gamers die echt alles over wagens willen te weten komen (hoe je de merknaam uitspreekt en vanwaar het merk afkomstig is) zullen ongetwijfeld weken zoet zijn met het ontdekken van alle kleine details die in de game verwerkt werden. Pluspunt is dat de mannen van Top Gear zelf hun teksten schreven: dit betekent dat ook de typische humor van Clarkson in het spel zit. Het spel brengt dus duidelijk een geheel andere ervaring dan de doorsnee racetitel.

Het volgende aspect dat tijdens de voorstelling ter sprake kwam, was de carrièremodus. In Forza 4 krijgt dit de naam ‘World Tour' mee en brengt het ons naar 's werelds meest gerenommeerde circuits. Beginnen doe je uiteraard als amateur en elk event dat je in de kalender aangaat biedt je een brede waaier van races aan. Op zich verschilt dit dan ook niet veel van andere racetitels, ware het niet dat je jouw volledige wagenpark uit Forza 3 kan importeren naar dit vierde deel. Op die manier moet je het spel niet met een aftandse roestbak starten, wat wel voor een groot voordeel zorgt. Eens je uiteindelijk de mopjes van Jeremy beu bent, een race op de kalender hebt geselecteerd en aan de startlijn staat, kan je pas echt genieten van wat deze game op je scherm tovert.

Forza Motorsport 4 205321

Kinect zien en crashen

De motor achter de game zorgt namelijk voor ‘image based lightning' voor zowel de auto's als het circuit. Concreet betekent dit dat de belichting van wagens als baan gelijktijdig berekend worden zodat de baan weerspiegeld wordt op de auto en omgekeerd. Hierdoor heb je niet het gevoel dat je ergens in een valse wereld rond zweeft met je wagen. Daarnaast werd ook de cockpit tot in de puntjes uitgewerkt en werkt diezelfde belichting hierop in. Ikzelf heb thuis enkele honderden kilometers op de Gran Turismo 5-teller staan en moet toch wel zeggen dat het team van Turn 10 het zicht vanuit de cockpit nog mooier heeft afgewerkt.

Deze cockpit zal je bovendien vaak te zien krijgen als je het spel speelt in combinatie met Kinect. De sensor van de bewegingsgevoelige besturing laat ‘Head Tracking' toe waarmee je, door je hoofd te bewegen, ook ingame meedraait en je gezichtsveld wijzigt. Op de beursvloer mocht ik dit kort uittesten en ook dit werkt erg vlot. Al was het in combinatie met racestoel (stuur en pedalen) wel even wennen om op de baan te blijven. Een nadeel is misschien wel dat je redelijk dicht bij de Kinectsensor moet zitten zodat deze je kan zien.

Forza Motorsport 4 204525

Natuurlijk bevat dit vierde deel uit de franchise nog enkele andere features die de ontwikkelaar nog even achter de hand wil houden. Toch werd al verklapt dat er een ‘Track Day' modus aanwezig is waarin je simpelweg zoveel mogelijk AI gestuurde wagens moet inhalen. Deze kregen we ook te zien en hiermee wil de ontwikkelaar vooral aantonen dat de computergestuurde tegenstander slimme beslissingen zal maken in het spel. Bij het naderen van bochten zullen de tegenstanders nadenken over mogelijke inhaalmanoeuvres en sommige zullen agressief uit de hoek komen als je er te lang voor blijft plakken. Let op, in Forza 4 is niet de bedoeling dat de AI je de hele tijd verslaat, maar het moet wel uitdagend blijven. Als jij goed speelt, zal de AI dat ook doen.

Praten tegen je Xbox

Eens je de tegenstanders ingehaald hebt, als eerste over de finishlijn scheurde en extra ervaringspunten aan je totaal hebt toegevoegd, zal je merken dat er nog een erg toffe verandering werd doorgevoerd. Het spel werkt namelijk nog steeds met een levelsysteem, maar bij het behalen van een nieuw level zal je niet automatisch één wagen cadeau krijgen. In Forza 4 mag je in de plaats daarvan een nieuwe bolide kiezen uit meerdere wagens. Hierdoor bouw je jouw volledige wagenpark naar eigen smaak en voorkeur uit. Wat er ook voor zorgt dat geen twee carrières hetzelfde zullen zijn.

Forza Motorsport 4 204523

Wie zichzelf nog meer wil onderscheiden van de rest doet er goed aan de community aan te spreken en hen uit te dagen om te racen. De multiplayer van deze game bevat naast de vertrouwde features ook de ‘carclub'. Dit heeft wat weg van de clubs in Test Drive Unlimited 2 en laat je toe om een eigen clubje te starten met een eigen Forza twist: alle auto's kan je delen. Ieder lid van jouw club kan één of meerdere wagens uit zijn of haar wagenpark met de andere clubleden delen. Deze leen je enkel uit en de andere kan deze dan ook tijdelijk aan de garage toevoegen om die ene moeilijke race in de single player te vervolledigen. Dit delen van wagens is ook handig wanneer je iemand in je clubje hebt die goed kan tunen. Wagen uitlenen, laten tunen door een vriend en jij rijdt verder met de knapste wagen die er bestaat.

Nu is men er bij Turn 10 zich wel van bewust dat wanneer je online wil racen, je niet altijd een geschikte tegenstander zal vinden. Daarom werd een headhuntingsysteem in het spel gestopt waarmee de rivaliteit tussen spelers aangewakkerd wordt. Je racet namelijk niet echt tegen de andere speler, maar zet simpelweg een snelle tijd neer op een circuit waarna deze in de rankings worden opgenomen. Jouw vrienden krijgen dan een melding en kunnen op die manier proberen om jouw beste tijd te verslaan. Toegegeven, het heeft wat weg van het Autologsysteem uit de recente Need for Speed games. Maar het werd op zo'n goede manier geïmplementeerd dat het zeker niet stoort. Wat nog op een zeer goede manier in de game werd gestopt, is de stemherkenning van Kinect. Jawel, naast de mogelijkheid om wagens te strelen door middel van handgebaren mag je nu ook tegen je console gaan praten. Het spel zal je echter niet verplichten om een babbeltje te slaan met je favoriete wagen; de stemherkenning dient enkel als hyperlink om snel tussen de menu's te navigeren. Door bijvoorbeeld ‘Xbox Community' te zeggen, ga je meteen naar het multiplayerluik. Het moet de spelervaring dus vergemakkelijken.



bron: 9Lives
Marcquez
Marcquez
rookie
rookie

Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 38

Terug naar boven Ga naar beneden

Forza Motorsport 4 Empty Re: Forza Motorsport 4

Bericht  Marcquez wo jun 15, 2011 8:12 am

Die challenges lijken echt wel leuk.
Ik ga elke tijd proberen verbeteren van jullie Very Happy
Marcquez
Marcquez
rookie
rookie

Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 38

Terug naar boven Ga naar beneden

Forza Motorsport 4 Empty Re: Forza Motorsport 4

Bericht  ErnieBall be wo jun 15, 2011 8:44 am

Forza komt er zeker in. Toch één puntje van kritiek, maar is iets persoonlijks. Bij versie drie zat ik soms uren rondjes te draaien en dat was het dan. Er was weinig te beleven. Nu moet ik zeggen dat de mannen van codemasters met hun dirt daar toch wel beter in slagen om leuke variaties te brengen, zonder dat het overdreven wordt. Let wel, forza heeft drie aspecten: de rijders, de tuners en de painters. Daar biedt het dan wel enorm veel variatie. In gameplay (het rijden op zich) heb ik meer een déja-vu gevoel.
ErnieBall be
ErnieBall be
rookie
rookie

Aantal berichten : 50
Registratiedatum : 22-05-11
Leeftijd : 49
Woonplaats : Geel

http://www.shiftinggear.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Forza Motorsport 4 Empty Re: Forza Motorsport 4

Bericht  THOR VL wo jun 15, 2011 9:02 pm

Ernieball slaat de nagel op de kop ! Forza drie heb ik buitengegooid omdat het op den duur neerkwam op eindeloos rondjes malen. Wellicht ga ik het niet kunnen laten om de vierde te kopen, maar ik hou mijn hart toch vast.
THOR VL
THOR VL
amateur
amateur

Aantal berichten : 438
Registratiedatum : 19-05-11
Leeftijd : 54
Woonplaats : Affligem

http://users.telenet.be/flemishgamers

Terug naar boven Ga naar beneden

Forza Motorsport 4 Empty Re: Forza Motorsport 4

Bericht  Miiichaelll wo jun 15, 2011 9:26 pm

Hopelijk komen ze met iets "nieuw" af dan want wat ik al van het spel gezien heb is ongeloofelijk mooi!
Hopelijk hebben ze iets aan de gameplay gedaan en aangezien ik een zware DiRT fan ben heb ik bang dat het me zal vervelen
Miiichaelll
Miiichaelll
rookie
rookie

Aantal berichten : 117
Registratiedatum : 19-05-11
Leeftijd : 34

Terug naar boven Ga naar beneden

Forza Motorsport 4 Empty Re: Forza Motorsport 4

Bericht  THOR VL ma okt 03, 2011 5:33 am

Ik heb net de demo gespeeld en weet nu zeker dat ik hem niet ga aanschaffen. In de demo kan je aan de slag met drie wagens : een Amerikaanse musclecar, een Subaru en een Ferrari. Ik heb met elke wagen een paar toertjes gedraaid en er is idd verschil tussen de drie wagens. Zou jammer zijn indien het niet zo was, maar in vergelijking met F1 kreeg ik hier geen gevoel van snelheid. En dat is toch waar het in een racegame om draait. De grafics zijn wel af maar de demo is niet overtuigend genoeg om de game te kopen.
De auto's zullen wel afstelbaar en aanpasbaar zijn naar eigen smaak, maar deze game bijt niet in 't been om hem te kopen. Jammer maar helaas.
THOR VL
THOR VL
amateur
amateur

Aantal berichten : 438
Registratiedatum : 19-05-11
Leeftijd : 54
Woonplaats : Affligem

http://users.telenet.be/flemishgamers

Terug naar boven Ga naar beneden

Forza Motorsport 4 Empty Re: Forza Motorsport 4

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum